Menu

Školský podporný tím

Školská špeciálna pedagogička

PhDr. Miriam Šofranková

Telefónne číslo: 0915 153 643

Email: miriamsofrankova@gmail.com

Konzultačné hodiny: podľa dohody po telefonickom kontakte

 

Náplň práce školského špeciálneho pedagóga.

 

Hlavnú pracovnú náplň  školského  špeciálneho pedagóga tvorí priama práca s deťmi a  žiakmi so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Ide o monitorovanie, zachytenie porúch učenia a správania v ich počiatočnom štádiu v rámci špeciálno pedagogickej diagnostiky (bez vyhotovenia záverečných správ), priame špeciálno-pedagogické vedenie žiakov so ŠVVP, t.j. individuálna reedukačná a terapeutická činnosť. Školský špeciálny pedagóg ponúka poradensko – konzultačnú činnosť pre  rodičov a pre pedagógov školy.

 

Ďalej vykonáva:

  • v spolupráci s MŠ, ZŠ, s príslušným centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP)  a centrom špeciálno-pedagogického  a  psychologického poradenstva (CŠPP) realizuje a vyhodnocuje depistážne screeningové vyšetrenia u detí predškolského veku a následne odporúča k stimulácii oslabené oblasti žiaka,
  • zúčastňuje sa zápisu žiakov do 1.ročníkov a metodicky usmerňuje prípadné nedostatky,
  •  v prípade potreby odporúča zákonnému zástupcovi dieťaťa odborné vyšetrenie v príslušnom centre výchovného poradenstva a prevencie, upozorňuje na možnosť začlenenia,
  • po obdŕžaní správy z vyšetrenia  s diagnózou a odporúčaniami pre žiaka so ŠVVP -  prerokuje so zákonnými zástupcami žiaka ďalší postup pri zmene formy vzdelávania s informovaným súhlasom, v spolupráci s triednym učiteľom pripraví podklady pre prerokovanie v pedagogickej rade a pre vedenie školy na schválenie začlenenia žiaka v bežnej triede ZŠ,
  • aktívne spolupracuje s odbornými zamestnancami centier výchovného poradenstva a prevencie a pripravuje podklady potrebné k vyšetreniu žiaka MŠ, ZŠ, v ktorej pôsobí,
  • kompletizuje dokumentáciu individuálne začlenených žiakov a dohliada na používanie kompenzačných pomôcok odporúčaných zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie,
  • spolupodieľa sa na poskytovaní podporných opatrení, vytváraní, aktualizácii, inovácii IVP pre žiakov so ŠVVP, následne sa podieľa na jeho aplikácii v praxi,
  • pravidelne realizuje reedukácie so žiakmi s ťažkosťami v učení, zvlášť so žiakmi s vývinovými poruchami učenia,
  • podľa potreby pracuje so žiakmi individuálne - na hodine u školského špeciálneho pedagóga je vždy len jeden žiak,
  • v prípade potreby pomáha zabezpečiť šk. pomôcky deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (HN),
  • náčuvy na vyučovaní s cieľom bližšie spoznať triedu, jednotlivých žiakov, pozorovať ich prácu na vyučovacej hodine.

 

Školský špeciálny pedagóg:

So začlenenými žiakmi, po tzv. náčuvoch, pracuje spravidla individuálne, na 1.stupni aspoň 1x týždenne, na 2.stupni 1x za 2 týždne, resp.podľa potreby, mimo triedy alebo na požiadanie vyučujúceho aj priamo v triede počas vyučovania.

     Časť hodiny využíva aj na objasnenie a dovysvetľovanie učiva, ktoré sa pri aplikácii bežných pedagogických metód a pri bežnom tempe triedy dieťaťu nepodarilo pochopiť.  

Individuálnu špeciálno-pedagogickú reedukáciu zameriava na zmiernenie negatívneho vplyvu poruchy alebo postihnutia na vzdelávacie výsledky. Reedukačné hodiny u každého žiaka sú prispôsobené výsledkom psychologickej a špeciálno -pedagogickej diagnostiky, to znamená, že sú zamerané na tie oblasti, v ktorých majú títo žiaci deficity.

Sprostredkováva komunikáciu medzi rodičmi žiaka so ŠVVP a školou, konzultuje s rodičmi a s pedagógmi / triednymi a predmetovými učiteľmi, vychovávateľmi / individuálny vzdelávací plán, odchýlky vo vzdelávaní a správaní sa žiaka, aktuálne problémy.

V rámci reedukačných cvičení sa zameriavame na rozvíjanie oslabených oblastí
  • zrakového vnímania a diferenciácie (identifikácia rozdielov na obrázkoch – odlišnosti zrkadlové, detailné a iné),
  • sluchovej analýzy (rozkladania slov na hlásky), sluchovej syntézy (skladania slov z hlások), sluchovej diferenciácie (rozlišovania slov odlišujúcich sa o hlásku alebo časť),
  • pravoľavej a priestorovej orientácie (určovanie pravoľavej orientácie na sebe, na osobe zrkadlovo otočenej, na predmetoch, orientácia v priestore a pod.),
  • jemnej motoriky (nácvik správneho úchopu písadla, grafomotoriky),
  • hrubej motoriky (tréning zameranosti, presnosti a koordinácie pohybov – horných a dolných končatín),
  • audiomotorickej koordinácie (vnímanie a určovanie rytmu, poradia a dĺžky slabík v slovách).
 
Súčasťou príznakov ťažkostí v čítaní alebo písomnom prejave je aj deficit vo vývine reči (fonologický deficit), preto je nevyhnutnou súčasťou terapie stimulácia reči vo všetkých formách.
 
 
Využívané pomôcky: 
Edukačné pomôcky  na stimuláciu rozvoja zmyslov:
- skladačky, dominá, puzzle, pexesá, pracovné listy  na pravo-ľavú priestorovú  orientáciu,
- na koncentráciu pozornosti, pamäťe,
- na rozvoj sluchového  a zrakového vnímania i hmatu,
- karty na rozvíjanie jazykových schopností, serialitu, protiklady,
Pre rozvíjanie motoriky( hrubej a jemnej)
– navliekanie šnúrok, guľôčkové labyrinty, drevené hlavolamy, prevliekačky, písanie do piesku,
Jazyk a reč
– obrázkové a metodické materiály,  jednoduché logopedické rozcvičky na podporu prirodzeného vývinu reči, nástenky s gramatickými pravidlami,
- programy na PC DysCom SK a program Imo realizované na notebooku aj PC,
- pomôcky zamerané  na precvičenie jemnej, hrubej motoriky, na rozvoj slovnej zásoby, pozornosti a reedukáciu vývinových porúch učenia,
- nácvik správneho držania ceruzky
 
 
 

Kontakt

  • Základná škola s materskou školou
    Hlavná 367/7
    Kapušany
    082 12
  • Sekretariát: 051 79 41 223
    Riaditeľ: 0910 554 556

    Materská škola: 051 79 41 747
    Kancelária zástupcov riaditeľa pre ZŠ: 0903 776 223

    Personalistika a mzdy: 051 79 41 376

    Školská jedáleň: 051 79 41 116
    Vedúca jedálne: 0911 250 008

Fotogaléria